במציאות של אקלים משתנה צפויה עלייה מדאיגה בתדירות ובעוצמת סופות גלים המשפיעות על חופי העולם. מחקר חדש במכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית והמכון הגיאולוגי הישראלי, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Geophysical Research Letters, התמקד בהבנה ובכימות תנועות חלוקים לאורך חופים תחת השפעת סופות גלים. המחקר נערך במסגרת עבודת הדוקטורט של חגי איל, בהנחיית פרופ' יהודה אנזל ופרופ' נדב לנסקי.



החוקר זיהו שהחלוקים הולכים ונהיים קטנים יותר לאורך חופי ים המלח. "עניין אותנו לבחון את התהליכים האלה", הסביר אייל והוסיף כי ים המלח היה אזור מושלם לניסוי. "מאפייני ים המלח, עם ירידת המפלס המהירה, מאפשרים לנו לבחון איך חוף נוצר".
"עד היום לא באמת הצליחו עדיין להסביר את יצירת צורת הנוף שקוראים לה חוף", אומר אייל. "זו שאלה של מדע בסיסי. אבל כשאנחנו מבינים איך חלוקים זזים ומתי וכמה, אנחנו יכולים בעתיד להגן על החופים שלנו. איך אנחנו מגינים על חופים? אנחנו משריינים אותם בשוברי גלים, כדי שהגלים לא יפרקו את החוף ויפגעו בו. ההבנה איך החומרים האלה זזים בהשפעה של גלים מאוד חשובה כדי להבין איך מגינים על חופים מפני סופות גלים המתנפצים על החוף. הגלים יכולים לפרק את החוף, ואנחנו רוצים להבין מה יכול לזוז. עד היום לא שמו את האצבע על איך הדברים האלה קורים".
2 צפייה בגלריה
אבנים מסומנות בחוף
אבנים מסומנות בחוף
אבנים מסומנות בחוף
(צילום: חגי איל)
המחקר בעצם מאפשר לחזות מהו גובה הגל הדרוש להובלת החלוקים, ולאיזה מרחק לאורך החוף החלוק ינוע בהשפעת הגלים שנוצרים בסופה. כאמור, ממצאים אלו יאפשרו לתכנן חופים בצורה יעילה יותר ובכך להגן עליהם מפני סופות גלים חזקות בעתיד. "עם החלוקים החכמים הצלחנו לדעת וללמוד מה קורה שם בפנים, ומה גובה הגלים שיוכל אותם".
"לפי התצפיות והאנליזות נראה שניתן לשרטט חוקיות המסבירה את תנועת החלוקים גם במקומות אחרים בעולם, אך מדובר כרגע בניסוי ראשוני, אמנם מוצלח מאוד, בים המלח. מחקרים עתידיים יבדקו סביבות נוספות", מדגיש איל. יישומיות המחקר מאפשרת לחזות יציבות של חופים ושל הגנות על חופים, ולכן הוא בעל חשיבות גם בהגנה על תשתיות, אזורי אוכלוסייה וחופים מלאכותיים.
2 צפייה בגלריה
חוף בים המלח
חוף בים המלח
חוף בים המלח
(צילום: חגי איל)
פרופ' אנזל מתאר כי "באמצעות השוואת נתוני התנועה שנאספו מתוך החלוקים עם מדידות מקבילות של גלים, רוחות וזרמים בים המלח – ניתן ללמוד על התנועה של החלוק בזמן אמת במהלך סופה וגם על הגורמים לתנועה. המחקר מאפשר הצצה ראשונית לתהליך של תנועת החלוקים לאורך החוף וזהו חידוש חסר תקדים בעולם".