check
מאמר חדש של חגי אייל פורסם ב בGeophysical Research Letters: האבנים המתגלגלות לאורך חופי ים המלח | המכון למדעי כדור הארץ

מאמר חדש של חגי אייל פורסם ב בGeophysical Research Letters: האבנים המתגלגלות לאורך חופי ים המלח

28 אוקטובר, 2021
.
 
.
מאמר חדש של פורסם ב בGeophysical Research Letters בוחן את הפיזיקה של ההובלה והמיון של חלוקים לאורך חופים בהשפעת סופות גלים. המחקר, שבוצע לאורך חופי ים המלח, נעשה במסגרת עבודת הדוקטורט של חגי איל, במכון למדעי כדור הארץ ובמכון הגיאולוגי, בהנחיית פרופ' יהודה אנזל ונדב לנסקי והשותפים פרופ' אקרט מייבורג וד"ר ברנהרד ווינקל. העבודה מציגה תצפיות ייחודיות של תנועת חלוקים בזמן אמת, תחת משטר גלים סופתי, לצד מודל פיזיקלי חדש המתאר את התהליך.
מעקב אחר תנועת החלוקים נעשה באמצעות שיטה חדשה המשתמשת בחלוקים "חכמים". כלומר, חלוקים שהוכנסו לתוכם חיישני תנועה המודדים את התאוצות והסיבובים של חלוק הנע מתחת למים. מידע כזה היה בלתי ניתן להשגה עד היום. בנוסף, פוזרו באזור השפעת הגלים עשרות חלוקים צבועים כדי למדוד את מרחק התנועה של כל חלוק לאורך החוף במספר סופות גלים בים המלח. המדידות החדשות ופיתוח המודל הפיסיקלי אפשרו למצוא את הקשר שבין תחילת התנועה של חלוקים בעלי מסה שונה וגובה הגל הנדרש להסעתם ולחזות את מרחק התנועה של החלוקים לאורך החוף בהתחשבות במסה והתפלגות גבהי הגלים בסופה.
המחקר מצא קשר ישיר בין משטר הגלים הסופתי, הנובע מהאקלים הסופתי האזורי, לבין המיון החופי הנוצר במשך סופה. המחקר מספק בסיס לכלי כמותי חדש בתחום ההנדסה של חופי חלוקים והגנה עליהם מפני סחיפה בסופות גלים עוצמתיות.
 
.