check
חוברת מספר 1 | המכון למדעי כדור הארץ

חוברת מספר 1

מלח הארץ

יד לחלוצי ים המלח משה נובומייסקי ומשה לנגוצקי

מלח הארץ - חוברת מס' 1

מלח הארץ - חוברת 1

עורך: עודד נבון
תשס"ו 2005

הידעת כי הר סדום בנוי ממלח ועודו ממשיך להתרומם? כי מפלס ים המלח היה גבוה יותר בעבר וכי לפני 25,000 שנה השתרע הים מחצבה ועד הכינרת? כי מפלסו עתיד להמשיך ולרדת כמאה מטר נוספים? כי מקור המלחים שבים הוא בעיקרו נביעות תת-קרקעיות? כי במערות שבמצוקים העוטרים את הים נמצאו ממצאים חדשים מימי מרד בר כוכבא? וכי הפקת האשלג ממימיו החלה כבר לפני 75 שנה בצפונו של הים?
ששת המאמרים שבקובץ זה ואלו שיפורסמו בקבצים הבאים של "מלח הארץ" מציעים מבט מדעי על התהליכים המעצבים את איזור ים המלח, הבקע שהוא שוכן בו, הטבע הקשור בו ובני האדם שחיו בו בעבר ועובדים בו כיום.
המתעניינים בים המלח ובסביבותיו, בטבע הארץ ובנופיה – תלמידים וסטודנטים, מורים לגיאולוגיה, לטבע ולגיאוגרפיה, טיילים ומדריכי טיולים ותושבי האיזור ועובדיו ימצאו בקובצי "מלח הארץ" מידע מדעי עדכני וכתיבה המאפשרת לכל המתעניינים לקרוא, להבין, ליהנות, להסתקרן ולרצות לדעת עוד.
סדרת קובצי "מלח הארץ" היא יד לחלוצי ים המלח משה נובומייסקי ומשה (מוסיה) לנגוצקי, שלקחו חלק מכריע בהקמת חברת האשלג, המפעל החרושתי הגדול ביותר בארץ ישראל לפני הקמת המדינה, ואביהם של כל המפעלים המבוססים כיום על מלחי ים המלח.
הסדרה יוצאת לאור בשיתוף המכון למדעי כדור הארץ של האוניברסיטה העברית, מפעלי ים המלח, מכון ים המלח למחקר ופיתוח ויוסי לנגוצקי, בנו של משה לנגוצקי.

הקדמה

עודד נבון

מה ראתה אשת לוט? עליית מחדר המלח של הר סדום בשני מליון השנים האחרונות

רם וינברגר וזאב ב' בגין

אגם הלשון – מפלסים ואקלים

יובל ברטוב

ים המלח – הנביעה הגדולה בעולם

אברהם סטרינסקי

מאזן המים של ים המלח: תמונת מצב, תהליכים ומגמות

איתי גבריאלי ועמוס ביין

סקר ארכיאולוגי במערות מדבר יהודה במרחב עין גדי – קומראן

רועי פורת, סורין ליסקר, עמוס פרומקין וחנן אשל

סיפורה של 'חברת האשלג הארץ ישראלית'

יוסי לנגוצקי