check
המכון למדעי כדור הארץ מרכין ראש לזכרו של איאן קפלן שהלך לעולמו בגיל 92 בלוס אנג׳לס. יהי זכרו ברוך. | המכון למדעי כדור הארץ

המכון למדעי כדור הארץ מרכין ראש לזכרו של איאן קפלן שהלך לעולמו בגיל 92 בלוס אנג׳לס. יהי זכרו ברוך.

15 נובמבר, 2021
.
יצחק ר. קפלן (יאן) נולד ב 10 ביולי 1929 בעיירה ברנוביצ׳ה (אז פולין, היום בלרוס). ב 1937 עברה משפחתו לניו-זילנד, והתיישבה כרייסטצ׳רץ׳. יאן למד את לימודי הבוגר בכרייסטצ׳רץ׳ (1952), ולימודי כימיה עד מאסטר באוניברסיטת קנטרברי בניו זילנד (1953). בכל שנות נעוריו היה חבר פעיל ומדריך בתנועת ״הבונים״, מתכונן עם חבריו לעליה ארצה.  בשנת 1953 עבר לאוסטרליה והחל בעיסוק במחקר אוקיאנוגרפי-גיאוכימי. את לימודי הדוקטורט השלים ב 1961 באוניברסיטה של דרום קליפורניה בהדרכת ק. או. אמרי וסידני ריטנברג והיה מראשוני החוקרים של גיאוכימיה איזוטופית של גפרית. בשנת 1962 המשיך לפוסט-דוק אצל סם אפשטיין בקלטק, שם עבד על גיאוכימיה של מטאוריטים.
 ב 1963 הגשים את חלום נעוריו ועלה ארצה, כאורח המכון לכימיה מיקרוביולוגית של בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית. כאן החל במחקרים איזוטופיים עם חברו דוד (ביבי) ניב בים המלח, ולימד קורס בגיאוכימיה איזוטופית. עלייתו ארצה לא עלתה יפה ו בשנת 1965 הוא עבר לארהב לאחר שקיבל משרה באוניברסיטה של קליפורניה בלוס אנג׳לס. במעברו לשם לקח עמו קבוצת תלמידי דוקטורט ישראלים - את יהושע קולודני, אריה ניסנבאום, שמואל בן יעקב (לאחר מכן פרופסור להנדסת חשמל באוניברסיטת בן גוריון). בהמשך בנה קבוצת מחקר מפוארת שעסקה בעיקר בגיאוכימיה אורגנית ואיזוטופית. מקבוצה זו יצאו בעלי תאר דוקטור רבים, בעיקר אמריקאים, אך גם בני כל ארצות תבל. יאן ארח פוסט-דוקטורנטים ישראלים רבים: אורה עמית, ישראל זק, זאב אייזנשטאט, אמיתי כץ, רפי איקאן, ואלי טננבאום. עם פרישתו הקים יאן חברת מחקר גיאוכימית פרטית. וכשמכר אותה, תרם תרומה גדולה למכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית. תרומה זו משמשת לקיום ״כנסי קפלן״ בגאוכימיה שאנו עורכים מדי כמה שנים מאז 2005.
יאן קפלן נפטר בגיל 92 בלוס אנג׳לס. יהי זכרו ברוך.